Aktualności

Ośrodek Badań nad Mediami objął patronatem honorowym III Ogólnopolską Konferencję Naukową nt. "Filmowe Psycho-tropy".

Ośrodek Badań nad Mediami objął patronatem honorowym  III Ogólnopolską Konferencję Naukową nt. "Filmowe Psycho-tropy". Konferencja organizowana jest przez Uniwersytet Śląski i Uniwersytet SWPS. Odbędzie się 4-5 kwietnia 2019 w Katowicach. Trzecia edycja konferencji organizowana jest pod hasłem "Społeczna rola filmu".

Program konferencji "Media w teatrze/teatr w mediach"

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Instytut Filologii Polskiej
Ośrodek Badań nad Mediami
zapraszają do udziału w 3. konferencji naukowej w rocznicę śmierci Tadeusza Kantora
Media w teatrze/teatr w mediach
Kraków, 7 grudnia 2018 r.
sala 550

Program konferencji
9.30 – 9. 45 rejestracja Uczestników
9. 45 – 10.00 oficjalne otwarcie konferencji
10.00 – 10.20 prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska (UP) Edukacja medialna w teatrze
10.20 – 10.40 mgr Zuzanna Tomsa-Kubiczek (UO) Internet jako temat sztuki teatralnej (na przykładzie Zagubionego chłopca w reżyserii Pawła Passiniego)
10.40 – 11.00 mgr Oliwia Kasprzyk (UW) Wykorzystanie środków pozateatralnych w twórczości Kornéla Mundruczó
11.00 – 11.20 dyskusja
11.20 – 11.40 przerwa kawowa
11.40 – 12.00 dr Lilianna Dorak-Wojakowska (AI) Dramaturg jako archiwista. O stylu montażu dokumentalnego Witolda Wandurskiego i sceny robotniczej
12.00 – 12.20 mgr Katarzyna Lisowska (UP) dr Ewelina Grześkiewicz (PAN) Międzynarodowa popularność lekcji wirtualnych o zagładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu a tematyka teatrów w obozach koncentracyjnych
12.20 – 12.40 mgr Anastasia Nabokina (UJ) Język teatru w refleksji naukowej Rosyjskiej Akademii Nauk Artystycznych (1921-1930)
12.40 – 13.00 dyskusja
13.00 – 14.00 obiad
14.00 – 14.20 dr Małgorzata Budzowska (UŁ) Multimedialność w scenicznych adaptacjach dramatów antycznych

14.20 –  14.40 dr hab. prof. UP Marek Pieniążek (UP) Postmedia w post-teatrze
14.40 – 15.00 dyskusja
15.00 – 15.15  podsumowanie obrad i zakończenie konferencji

Ośrodek Badań nad Mediami objął swoim patronatem otwartą konferencję naukową „Woja Światów – zderzenie teorii z praktyką”

Spotkanie miało miejsce 7 listopada 2018 w Auli im. Wincentego Danka Uniwersytetu Pedagogicznego, przy ul. Podchorążych 2.
Cel jednodniowej konferencji został pomyślany wielopłaszczyznowo. Z jednej strony było to spotkanie z pracownikami krakowskich  agencji reklamowych i pr-owych. Z drugiej strony z absolwentami kierunku Filologia Polska, specjalność komunikacja społeczna, reklama i public relations. To właśnie oni – teraz już jako praktycy (pracownicy) przedstawiali specyfikę pracy w agencjach, oraz pokazywali własne doświadczenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji z branży PR i reklamy (case study).
Osobny panel stanowiły wystąpienia teoretyków (z krakowskich uczelni), którzy w pracy zawodowej zajmują się działaniami w zakresie komunikowania społecznego, marketingowego i działaniami public relations.
Spotkanie poprowadziła dr Agnieszka Walecka-Rynduch (OBM, UP)
Kolejne spotkanie już za rok.

wojna swiatow

Patronat Honorowy OBM nad III Ogólnopolską Konferencją Naukową Cyber+Media

OBM objął patronatem honorowym III Ogólnopolską Konferencj Naukowej Cyber+Media, która odbędzie się 14 grudnia 2018 r. w Lublinie.

Szczegóły na temat konferencji znajdą Państwo na stronie internetowej: www.cyber-media.pl

 

Nowa publikacja na temat uzależnień medialnych

Miło nam  poinformować, iż ukazała się nowa książka dotycząca uzależnień od nowych technologii autorstwa Agnieszki Ogonowskiej.

Spis treści dostępny tutaj.

 

OKL-Uzaleznienia-medialne-light

grant dla fundacji Autonomia i Ośrodka Badań nad Mediami oraz zaproszenie na wykład prof. Michelle M. Morkert

Miło nam poinformować , że fundacja Autonomia oraz Ośrodek Badań nad Mediami - jako partner projektu - otrzymaliśmy dofinansowanie z Konsulatu Generalnego U.S. w Krakowie na realizację projektu "Critical thinking skills and media literacy - young leaders for safety and justice". Projekt będzie realizowany w latach 2018-2019 i przewiduje m.in.: przygotowanie programu edukacyjnego dla młodzieży z obszaru krytycznej analizy przekazów medialnych i idei konsentu, szkolenia dla liderów i liderek ze środowisk studenckich z wykorzystaniem autorskiego programu, produkcję własnego filmu, a także przygotowanie i przeprowadzenie "Tygodnia Konsentu" na krakowskich uczelniach.

Projekt zostanie zainaugurowany przez wykład prof. Michelle M. Morkert*, "Beyond the Hashtag:  Making Sense of #MeToo and #TimesUp" (24 października 2018, sala 549, Podchorążych 2).

Zapraszamy!
Kontakt w sprawie projektu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

*Michelle M. Morkert, PhD is Professor of Women's and Gender Studies and Interdisciplinary Studies.  She is the founder and Coordinator of the Women's and Gender Studies Program at Concordia University - Chicago and the current Director of the Center for Policy and Social Justice.

Dr. Morkert is a Fulbright Scholar who taught gender studies at University of Zadar in Croatia and is an active transnational scholar with research experience in Guatemala, Peru, and, most recently, in the Balkans.  In addition to face to face and online course development, Professor Morkert's current research includes global analyses of gender studies in higher education; activism around gender, militarism, and human rights; and critical whiteness studies in U.S. perspectives.  Within the context of her undergraduate teaching, Dr. Morkert uses intersectional theory to investigate the ways that gender norms are influenced by and reinforced through popular culture.

Seminarium eksperckie "Uczelnie bez dyskryminacji - wdrażanie systemowych rozwiązań na rzecz równego traktowania w uczelniach w Polsce"

W dniu 13 października 2018 Ośrodek Badań nad Mediami UP, wraz z fundacją Autonomia, Fundacją na Rzecz Różnorodności Społecznej oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich zapraszają na seminarium eksperckie "Uczelnie bez dyskryminacji - wdrażanie systemowych rozwiązań na rzecz równego traktowania w uczelniach w Polsce". Miejsce obrad: Ośrodek Badań nad Mediami UP, Jęczmienna 9, sala 1. Uwaga: ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy: https://goo.gl/forms/fNZXHKK0uTKRdMRG3
Szczegóły dotyczące udziału w załączniku.

 

Seminarium SAdU PLAKAT KADRA

16. edycja Objazdowego Festiwalu Filmowego Watch Docs

W dniach 17-21 października 2018 Ośrodek Badań nad Mediami UP, wraz z Helińską Fundacją Praw Człowieka, fundacją Autonomia (partner lokalny festiwalu), Strefą Wenus z Milo, kinem Paradox i pozostałymi partnerami zapraszają na 16. edycję Objazdowego Festiwalu Filmowego Watch Docs. Prawa Człowieka w filmie (Kraków-Poronin). Szczegółowy program wydarzenia na stronie: http://www.watchdocskrakow.pl/.

Miejsca projekcji: kino Pradox. Uwaga: ilość miejsc ograniczona, obowiązują bezpłatne wejściówki!

Szkolenia dla przedszkoli i szkół: program pilotażowy

Miło nam poinformować, iż nawiązaliśmy już współpracę z wybranymi przedszkolami i szkołami w Krakowie w sprawie szkoleń. W tym roku szkolnym proponujemy jedno z poniższych szkoleń gratis do wyboru! (1 dla 1 placówki edukacyjnej)
Tematyka szkoleń:
1.    Wpływ nowych technologii na rozwój językowy, komunikacyjny, społeczny i emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
2.    Uzależnienia od nowych technologii. Czy moje dziecko jest uzależnione? Profilaktyka-diagnoza-terapia
3.    Stymulowanie rozwoju poznawczego, językowo-komunikacyjnego i społecznego dziecka w środowisku domowym. Podstawy neurodydaktyki.

Szanowni  Państwo,
Ośrodek Badań nad Mediami prowadzi interdyscyplinarne studia nad tradycyjnymi i nowymi mediami oraz stanowi platformę spotkań i komunikacji między badaczami i praktykami z tego obszaru działań społecznych i naukowych.
Prowadzone prace badawcze, konferencje naukowe i szkoleniowe oraz działalność wydawnicza i poradnictwo psychologiczne w zakresie uzależnień medialnych służy także lokalnemu środowisku, w którym funkcjonuje Ośrodek Badań nad Mediami. Przyjęta filozofia działania jest zgodna z ideą Uniwersytetu Otwartego, aktywnie współpracującego ze środowiskiem zewnętrznym oraz świadomego swojej roli kulturotwórczej.
Działania te mają wspierać rozwój współpracy Ośrodka z instytucjami edukacyjnymi, medialnymi, społecznymi, tak by na bieżąco odpowiadać na ich potrzeby związane z nabywaniem nowej wiedzy, ideą kształcenia ustawicznego oraz ciągłego rozwoju kompetencji wśród pracowników tychże instytucji.
Ośrodek Badań nad Mediami wpisuje się także w model organizacji uczącej się, która elastycznie reaguje na potrzeby społeczne w zakresie wiedzy medialnej, podnosząc kompetencje własnych pracowników oraz korzystając z umiejętności współpracujących z Ośrodkiem podmiotów zewnętrznych.
Zgodnie z naszą misją staramy się nawiązywać aktywnie współpracę z instytucjami edukacyjnymi. W tym roku szkolnym proponujemy Państwu udział w jednym bezpłatnym szkoleniu adresowanym do grona pedagogicznego oraz do Rodziców i Opiekunów uczniów Państwa placówki. Proponowane tematy szkoleń (1 do wyboru):
1.    Wpływ nowych technologii na rozwój językowy, komunikacyjny, społeczny i emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
2.    Uzależnienia od nowych technologii. Czy moje dziecko jest uzależnione? Profilaktyka-diagnoza-terapia
3.    Stymulowanie rozwoju poznawczego, językowo-komunikacyjnego i społecznego dziecka w środowisku domowym. Podstawy neurodydaktyki.
Szkolenie trwa 1,5 h i odbywa się w instytucji edukacyjnej zgłaszającej chęć udziału w tym projekcie. Termin szkolenia - do uzgodnienia drogą telefoniczną: +48600101331 lub mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w tytule wiadomości: Nazwa szkoły/przedszkola – szkolenie).
Mam nadzieję, że ta propozycja spotka się z pozytywnym przyjęciem.
Zachęcam do udziału i kontaktu z Ośrodkiem Badań nad Mediami.
Z wyrazami szacunku
Agnieszka Ogonowska

Psychologia mediów i komunikowania - nowość wydawnicza

Psychologia mediów i komunikowania

Książka stanowi kompendium podstawowej wiedzy związanej z psychologią mediów. Przedstawia jej umiejscowienie na tle innych subdyscyplin psychologii oraz filmoznawstwa, medioznawstwa i komunikologii (nauki o mediach i komunikowaniu), genezę powstania, zakres i przedmiot zainteresowań, jak również wykorzystywane metody badawcze. To czyni z psychologii mediów dyscyplinę hybrydyczną, która obejmuje cztery sfery: metodologię (M), etykę (E), teorię (T) i aplikację (w sumie: META); pretenduje ona do roli psychologii zintegrowanej, która w ramach spójnego systemu teoretycznego łączy wiedzę z wymienionych powyżej dyscyplin i subdyscyplin. Ów hybrydyczny charakter powoduje, że zagadnienia psychologiczne są prezentowane w ramie medialnej i na odwrót, po to, by w pełni pokazać specyfikę tej relatywnie nowej subdyscypliny psychologii. Zamieszczone w każdym rozdziale przypisy dolne oraz tzw. literatura rozszerzająca są adresowane do Czytelników, którzy mieliby ochotę pogłębić przedstawioną w książce wiedzę źródłową. Podręcznik bowiem ze swej natury narzuca autorowi pewne ograniczenia związane z możliwie syntetycznym i uproszczonym sposobem prezentowania opisywanych zagadnień, ale powinien oferować wskazówki do indywidualnych poszukiwań, zorientowanych na określone zainteresowania.

Osobne miejsce zajmuje w monografii problematyka stosowanej psychologii mediów, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji medialnej, profilaktyki oraz terapii uzależnień medialnych, zwanych również patologicznym użytkowaniem mediów. W ten sposób pokazuję, że media mogą być wykorzystane pozytywnie (sprzyjają życiu i rozwojowi człowieka) lub negatywnie [gdy są źródłem zaburzeń tego rozwoju oraz prowadzą do zachowań nałogowych i ryzykownych – (auto)destrukcyjnych form aktywności].

Dynamiczny przyrost badań wpisanych w psychologię mediów wiąże się z ekspansywnym rozkwitem cywilizacji medialnej, która stanowi podstawowy kontekst życia i zachowania współczesnego człowieka. Jego rozwój ontogenetyczny (osobniczy, indywidualny) oraz większość kluczowych form aktywności są w coraz większym stopniu połączone z mediami tradycyjnymi i interaktywnymi, wirtualnymi środowiskami społecznymi, e-usługami oraz nowymi formami edukacji, rozrywki i komunikacji, które realizowane są online. Stąd też, obok kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych i społecznych, coraz większą rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, związane z użytkowaniem mediów, współkreowaniem ich zawartości oraz środowisk medialnych, a także z umiejętnościami wyszukiwania i oceny wiarygodności informacji oraz wykorzystywania ich do zaspokajania indywidualnych potrzeb dotyczących codziennego życia oraz współpracy z innymi ludźmi. Brak wspomnianych kompetencji skutkuje bardzo często uleganiem różnym typom wpływu społecznego (manipulacji społecznej, psychomanipulacji czy przemocy mediów).

Podręcznik podzielony jest na sześć rozdziałów. Na końcu każdego z nich znajdują się:

– pytania sprawdzające wiedzę,

– podsumowanie najważniejszych informacji,

– wykaz kluczowych pojęć i nazwisk,

– propozycje lektur poszerzających wiedzę dla zainteresowanych.

Skrupulatna lektura każdego rozdziału wraz z materiałami dodatkowymi ułatwia zapamiętanie głównych treści. Stanowi również podstawę umiejętnego ich wykorzystywania w psychologicznych badaniach poświęconych zachowaniom medialnym ludzi i wpływowi (nowych) technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój, postawy, emocje, uczucia i zachowania człowieka.

 11-psychologia-mediow-i-komu

 

Media w teatrze/teatr w mediach (3. konferencja naukowa w rocznicę śmierci Tadeusza Kantora)

Media w teatrze/teatr w mediach (3. konferencja naukowa w rocznicę śmierci Tadeusza Kantora), UP Kraków, Ośrodek Badań nad Mediami UP, 8.12.2018 r.

Konferencja ma na celu przedyskutowanie sposobów nasycania współczesnej przestrzeni teatralnej technologiami medialnymi. Pytanie o relacje między środkami klasycznie teatralnymi a nowomedialnymi pragniemy uczynić wstępem do szerszej diagnozy sposobu istnienia współczesnej przestrzeni teatralnej, czyli także świata bohatera scenicznego. Interesują nas związki teatru z innymi mediami oraz towarzyszące tym działaniom strategie twórcze i odbiorcze.
W związku z tym proponujemy Państwu refleksję nad następującymi obszarami tematycznymi:  

  • historia teatru telewizji (w Krakowie, Polsce i na świecie);
  • ekrany dynamiczne i statyczne w teatrze – w stronę nowej antropologii spektaklu;
  • formy teatralne i para-teatralne w Internecie – autotematyzm celowy i niezamierzony;
  • teatr, film, sztuki plastyczne – w kręgu nowej konwergencji mediów;
  • narracje transmedialne na teatralnej scenie;
  • filmowość dramaturgii spektakli teatralnych;
  • widz teatralny w roli widza kinowego/ekranowego;
  • aktorstwo teatralne pod presją aktorstwa filmowego i serialowego;
  • teatr nowomedialny a problem kompetencji kulturowych widza;
  • multisensoryczność teatru w badaniach nad recepcją widowiska scenicznego;
  • multimedialność formy teatralnej a problem jej interpretacji i rozumienia;
  • współczesna krytyka teatralna: nowe kompetencje krytyka i kryteria ewaluacji przedstawień;
  • funkcjonalność technologii medialnej w teatrze;
  • teatralna mimesis a zmediatyzowana współczesna codzienność;
  • stechnologizowana przestrzeń teatralna a współczesna przestrzeń mentalna;
  • smartfon jako nowy rekwizyt, kurtyna jako ekran, etc.;
  • filmowy mockdokument i jego sceniczna obudowa;
  • screeny i zrzuty ekranów w spektaklach jako formy cytatów z „rzeczywistości”;
  • technika „wideo 360” jako forma archiwizacji spektaklu;
  • teatralne testowanie technologii przyszłości;
  • reżyseria czy technologia produkcji wydarzenia medialnego?

Organizatorzy są również otwarci na zaproponowane przez Państwa tematy wystąpień. Przedstawione w tym opisie propozycje prosimy traktować jako zagadnienia ramowe.
Propozycje zgłoszeń należy nadsyłać do  15.11. br. Na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (z dopiskiem: teatr-Kantor). Po otrzymaniu zgłoszenia organizatorzy prześlą państwu informację odnośnie akceptacji tematu do wygłoszenia i dopiero wtedy prosimy o wpłacanie opłaty konferencyjnej. Wynosi ona: 360 zł (dla doktorantów: 260 zł).  Konto Uczelni:  71 1240 4722 1111 0000 4852 4687 (z dopiskiem: Konferencja Kantor OBM/ Imię i nazwisko uczestnika)